Sunday, October 13, 2013

Hidup Bermasyarakat

Ikhwah kalau duduk dengan ikhwah, macam mana dakwah nak berkembang?

Tapi kalau ikhwah duduk dengan bukan ikhwah, macam mana tarbiyah nak mendidik diri?

Habis ikhwah nak duduk dengan siapa? Zawjah?

Hampir tiap-tiap hari aku fikir pasal ni. Ini kisah aku. Lantak ah nak baca ke tak.

Sheikh Hisham Saqr pernah sampaikan kat UKM dulu. Masa mula-mula dapat sentuhan tarbiyah.

"Deep Tarbiyah and Expand"

Aku terkesan dengan pesanan dia. Passion nak berubah tu meluap-luap. Iyelah, pohon yang tumbuh dengan baik, bakal berbuah dengan baik. Masa tu aku kat UiTM Segamat. Ikhwah tak ada. Tak ada biah soleh. Murabbi datang UiTM seminggu sekali. Last-last tarbiyah berjalan dengan agak slow. Sedangkan 'terpaksa' aku membesar dengan dakwah. Bila rasa malas nak buat DF, teringat murabbi travel dari Melaka ke Segamat semata-mata nak buat ta'lim yang 15 minit tu. Lama-lama aku jadi obses dengan dakwah. Semua benda nak dikaitkan dengan dakwah. Suatu perkara yang baik lah sebenarnya. Cuma bila tarbiyah diri pun tunggang langgang, macam mana nak buat dakwah? Struggle punya struggle, Alhamdulillah walaupun dah lama tinggalkan UiTM Segamat, ada lah juga pewaris dakwah kat sana. 

Persoalannya, kalau ramai ikhwah kat UiTM Segamat dulu, dakwah tak berkembang ke? Bukan jadi booster untuk dakwah ke?

Sekarang aku berada di UiTM Puncak Perdana. Dekat sangat dengan Shah Alam. Walaupun tak ramai ikhwah kat sini, tapi boleh je jumpa ikhwah-ikhwah. Lagi-lagi bila dah meeting tiap minggu. Kadang-kadang sampai ke Bangi pergi meeting. Memang kerja mengadap ikhwah je lah setiap minggu. Dapat murabbi imam masjid pulak tuh!

Tapi berjalan tak dakwah? Macam mana pula dengan tarbiyah?

Hakikatnya, sepanjang semester lepas, aku rasa makin dicairkan dengan jahiliah. Dakwah tak buat, tarbiyah tak jalan. Maka, soalan yang sama kerap diulang-ulang.

Ah! Aku dah lupa bagaimana rasanya buat dakwah masa kat UiTM Segamat dulu. Aku dah lupa nikmat tarbiyah sang murabbi yang sanggup gadaikan apa je sebab nak support tarbiyah diri aku. Bibit-bibit kenikmatan dakwah dan tarbiyah dulu semakin pudar.

Aroma jahiliah mula mengaburi seluruh hidup aku. Ikhwah-ikhwah nampak macam bayang-bayang.

Sampai akhirnya, hari ni. Aku rasa kosong. Terhenti dipersimpangan. Samada ke kanan atau ke kiri.

Tanggungjawab dakwah tergalas kat bahu. --> Tarbiyah kena superb untuk laksanakan amanah ni = Disiplin!

Hidup bermasyarakat memang tak boleh nak elak --> Ujian hati, ujian nikmat jahiliah = Mujahadah!

Disiplin dengan mujahadah tu bukan benda yang sama ke???

Nampak tak betapa tunggang langgangnya tulisan ni? Sebab tengah tulis dengan jiwa yang terasa kosong!

Moga-moga, formula Disiplin dan Mujahadah ni dapat membentuk;

Ikhwah duduk dengan ikhwah, dakwah makin kencang!

Ikhwah duduk dengan bukan ikhwah, tarbiyah makin gencar!

Hakikatnya situasi yang diinginkan, ikhwah duduk dengan bukan ikhwah, tarbiyah makin mantap, dakwah makin power!

Sebab akukan Adamantium! Ingat senang-senang ke jahiliah nak cairkan peribadi? 

No comments: